ورزش، زیبایی اندام و سلامتی

ورزش، زیبایی اندام و سلامتی

این مجله با هدف ارائه اطلاعات و ابزارهای آنلاین به روز در زمینه های مختلف مربوط به سلامتی و ورزش برای هموطنان ایجاد شده است. امید است که بتوانم گام کوچکی برای شما عزیزان در این زمینه بر داریم.

  • ۰
  • ۰

شروع تنیس
تنیس، ورزشی اینتروال (Interval، مشتمل بر نوسانات ضربان قلب) و پلی متریک (Polymetric، دارای دم و بازدم عضلانی) است و برای حفظ تناسب اندام و تفریح بسیار مناسب می باشد. استفاده از ذهن و نیاز به قدرت تصمیم گیری در ضربان قلب بالا، از ویژگیهای اجتناب ناپذیر تنیس است. تنیس نیز مانند سایر ورزشهای راکتی، باعث افزایش تمرکز بازیکن و شادابی او می شود. مراحل یادگیری تنیس به شرح زیر است:


  • تهیه لوازم اولیه تنیس: راکت مناسب و کفش تنیس.
  • مطالعه قوانین بازی تنیس.
  • عضویت در یک باشگاه آموزش تنیس و دریافت برنامه زمانبندی از مربی.

 اگر قصد ندارید وقت زیادی را به تنیس اختصاص دهید، لازم نیست از هر چیز بهترین را تهیه کنید.

 
1. تهیه لوازم تنیس:
مشخصات راکت تنیس
راکتها در دو نوع کنترلی و قدرتی طراحی شده اند.
مساحت صفحه راکت معمولاً از  95 تا 110  اینچ مربع متغیر است. برای شروع، مساحت بزرگ تر صفحه، برای مبتدیان بهتر است. زیرا هم قدرت بهتری دارد و هم مساحت بزرگ تری برای ضربه در اختیار بازیکن قرار می دهد. وزن راکت از 245 گرم تا 339 گرم متغیر است، برای شروع،  بهتر است خانمها راکت با وزن کمتر از 280 گرم و آقایان کمتر از 300 گرم تهیه کنند. راکت سنگین تر، ضربات قوی تری داشته و لرزش کمتری به دست ورزشکار منتقل می کند، اما راکت سبک تر، قدرت مانور و چرخش سریع تری برای ورزشکار مهیا می کند. برای انتخاب راکت، بهتر است با یک مربی تنیس مشورت کنید.
راکت تنیسگریپ راکت اندازه دسته راکت است و با توجه به اندازه کف دست بازیکن انتخاب می شود. عکس مقابل، اندازه گریپ مناسب برای دست شما را نشان می دهد. گریپهای 1 و 2، بیشتر برای خانمها و گریپهای 3 و 4 برای آقایان است. نوع زه و میزان کشش آن تنوع زیادی دارد، اما برای سطح مبتدی از زه و کشش پیش فرض راکت استفاده می شود.

کفش تنیس
تهیه کفش تنیس، در کیفیت بازی تأثیر زیادی دارد. تنیس ورزش بسیار پرتحرکی بوده و ورزشکار در طول بازی، استارت و استپهای شدیدی را تجربه می کند، کفشهای معمولی و حتی کفشهای مخصوص دویدن، توانایی محافظت از پا را در حرکتهای جانبی ندارند. همچنین، با توجه به ماهیت زمین تنیس، کف کفش تنیس، انعطاف کمتری نسبت به سایر کفشهای ورزشی است. کفش تنیس برای زمینهای خاکی، دارای آجهای 7 یا 8 شکل در کف است، کفش تنیس برای زمین چمن، آجهای ریز و گرد دارد و کفش تنیس مخصوص زمین هاردکورت، دارای آجهای درشت است.


2. قوانین بازی تنیس:
سه نوع زمین تنیس وجود دارد، زمین خاکی و زمین چمن و زمین هاردکورت، ابعاد هر سه نوع زمین تنیس مطابق شکل زیر است:

3. عضویت در یک باشگاه تنیس و دریافت برنامه زمان بندی از مربی.
در تمام مناطق تهران زمینهای تنیس وجود دارند، با مراجعه به آنها می توانید تایم زمین و مربی را رزرو کنید. به طور مثال اگر در جستجوی باشگاه تنیس در فرمانیه هستید باشگاه رشد یکی از گزینه های خوب می باشد.

برخی از معروف ترین باشگاه تنیس تهران در جدول زیر مشخص شده اند:

زمین های تنیس تهران  

1     مجموعه ورزشی رشد       فرمانیه بلوار اوشان

2     محموعه ورزشی انقلاب    خیابان سئول

3     باشگاه پیام    سید خندان

4     توچال    توچال    

5     لواسان    لواسان-خ امام خمینی     

6     اکباتان    اکباتان-باشگاه راه آهن   

7     هتل استقلال    پارک وی     

8     نفت    الهیه     

9     رشد    اختیاریه     

10   صاصد    بابایی    

11   ارتش    ازگل      

12     شهید کشوری    میدان محسنی  

13     امجدیه    شیرودی              

14     منظریه (باهنر)    سه راه یاسر 

15     مجموعه سبز    ونجک-بلوار دانشگاه

16     مجموعه ورزشی آزادی    مجموعه ورزشی آزادی

17     مجموعه ورزشی برق آلستوم    ستارخان-برق آلستوم

18     شهید پازوکی    نیاوران

19     مجموعه ورزشی خیریه عمل    پونک- میرزابابایی

20     مجموعه ورزشی استقلال    ولیعصر-تقاطع میرداماد

21     امید    شهرک امید

22     دانشگاه تهران    دانشگاه تهران

23     تختی    افسریه

بازی تنیس، بدون توجه به اصول ضربات، باعث ایجاد عوارضی همچون «Tennis Elbow» (تنیس البو) و «Wrist Strains» شده که بسیار دردناک هستند و بعضاً ورزشکار را از ادامه این ورزش محروم می کنند.
شروع آموزش تنیس با نحوه گرفتن راکت (گریپ)، فورهند و بک هند، ایستادن در زمین (Ready Position) و جاگیری برای دریافت ضربه شروع می شود و در ادامه، انواع سرویس  (Service)، دراپ شات (Drop shot)، اسمش (Smash)، لاب (Lob)، والی (Forhand volley & Back hand volley) و اسلایس (Slice)، آموزش داده می شود.
عکس زیر زاویه دست را در گریپهای مختلف تنیس نشان می دهد:
تصاویر زیر، نحوه صحیح اجرای ضربات را توسط قهرمانان این رشته نشان می دهد:

گریپ کونتیننتال (Continental Grip)، مطابق شکل مقابل، برای ضربات فورهند استفاده می شود. گرفتن راکت با گریپ مناسب برای هر ضربه، پارامتر بسیار مهمی است، زیرا در غیر اینصورت صفحه راکت با زاویه درستی با توپ برخورد نکرده و متعاقباً، ضربه کم فشار و بی دقت خواهد شد.

 ضربه فورهند، با یکی از گریپهای کونتیننتال (Continental)، ایسترن (Eastern) و یا سمی وسترن (Semi Western) زده می شود، مراحل آن در اسلایدهای مقابل نشان داده می شود. بازیکن، با دیدن مسیر توپ، جاگیری مناسب انجام داده و پشت توپ قرار می گیرد. ضربه، جلوی بدن بازیکن صورت می گیرد، نه کنار بدن او.

 
ضربه بک هند با یک دست با گریب ایسترن(Eastern) و یا سمی وسترن (Semi Western) و مقابل بدن زده می شود. در کلیه ضربات تنیس، حرکت چرخشی بدن و ادامه حرکت راکت، پس از ضربه ، نکات کلیدی برای قدرت و اسپین توپ هستند.
 
 
ضربه بک هند با دو دست، با گریپ کونتیننتال (Continental) برای دست اصلی و گریپ ایسترن(Eastern) برای دست کمکی است. و مطابق شکل اجرا می شود.
 
بک هند والی و فورهند والی، با کریپ کونتیننتال (Continental) در ضربات مقابل تور(Net) استفاده بیشتری دارد.
 
ضربه اسمش (Smash)، معمولا برگشتی ندارد، زیرا دریافت آن بسیار دشوار است. گریپ آن کونتیننتال است و برای زدن توپهای بلند کاربرد دارد.
 
نحوه ایستادن برای دریافت سرویس، (Ready Position) مطابق شکل است، ورزشکار آمادگی کامل برای تغییر گریپ و جابجایی را دارد. ورزشکار به دلخواه میٍتواند با گریپ فورهند و یا بک هند منتظر توپ باشد و یا راکت را در وسط نگاه دارد.

سرویس، از مهمترین و تکنیکی ترین ضربات تنیس است، توانایی بازیکن در زدن سرویس خوب، برای او برگ برنده ای در مسابقات است، سرویس قوی و دقیق، که رقیب نتواند آن را برگرداند، در عین دریافت امتیاز، روحیه حریف را به شدت تخریب می کند. سرعت توپ در سرویس، در رقابتهای جهانی به بیش از 240 کیلومتر در ساعت می رسد، چنین توپی طول زمین را در کمتر از 0.4 ثانیه طی کرده و حریف فرصتی در حد 0.2 ثانیه برای جاگیری و زدن ضربه دارد. انواع سرویس عبارتند از: فلت(Flat)، تاپ اسپین یا کیک (Kick)، اسـلایس (Slice)، آندر هند (Underhand).

آموزش هر یک از ضربات، به تنهایی بسیار ساده است، اما زمان بندی و جاگیری برای زدن انواع ضربه، نیازمند تمرین و نظارت مربی است. تنیس ورزش زمانبندی و ریتم است، در مراحل پیشرفته که فشار بازی و متـعاقبا ضربان قلب بالا می رود، مربی به شما خواهد آموخت که چطور زمانبندی و جاگیری پشت توپ را حفظ کنید، چطور روحیه جنگندگی را تا پایان بازی نگاه داشته و با چند امتیاز عقب افتادن، تسلیم نشوید.. یک تنیس باز در پایان دوره اولیه آموزش باید بتواند با ضربان قلب بیش از bpm  140 ضربات خود را با  فکر و کنترل  بزند، پس از یک امتیاز سخت، سریع نفس گرفته و ضربان قلب را پایین آورد. تنیس بیشتر از آنچه که به نظر می رسد، به فکر و استراتژی نیاز دارد. حفظ اعتماد به نفس و تمرکز روی بازی، از فاکتورهای کلیدی این ورزش هستند.


  • ۹۸/۰۴/۳۰
  • سیما حقانی

نظرات (۳)

  • محمدرضا جامی
  • سلام
    وبلاگ خوب و پر محتوایی دارید
    از شما درخواست میکنم به وبلاگ من هم سر بزنید
    دنبال = دنبال
    عالی
    عالی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی